Situasi: cikgu
Daniel seorang guru di kelas 3 mesra, beliau seorang yang tidak mampu untuk
mengawal kelas untuk menyuruh supaya pelajar-pelajarnya tidak membuat bising
dan berkeliaran semasa beliau sedang mengajar.
Objektif: Cara
atau aktiviti yang boleh dilakukan cikgu Daniel supaya dapat mengawal kelasnya.
Langkah pertama:
Peraturan-peraturan
Kelas.
Semasa cikgu Daniel
masuk ke dalam kelas cikgu Daniel memperkenalkan
satu set peraturan-peraturan yang ringkas kepada murid-murid dalam kelas.
Peraturan-peraturan tersebut boleh paparkan dalam bentuk PowerPoint dan juga
satu jadual untuk dilekatkan dalam kelas.
Antara peraturan-peraturan
yang ditetapkan ialah:
1. Murid-murid
dikehendaki untuk tidak membuat bising sewaktu pengajaran dan pembelajaran
dijalankan.
2. Murid-murid
boleh berbincang dalam kumpulan sewaktu aktiviti berkumpulan dijalankan, tetapi
dengan nada suara yang lembut.
3. Murid-murid
harus bekerjasama dalam kumpulan masing-masing sekiranya aktiviti berkumpulan
dijalankan.
4. Murid-murid
harus mematuhi segala arahan yang diberikan oleh guru sewaktu pengajaran dan
pembelajaran dilaksanakan.
5. Murid-murid
harus menghantar kerja rumah atau kelas yang diberikan pada masa yang telah
ditetapkan.
Langkah terakhir:
Kaedah hukuman dan ganjaran
Seterusnya, cikgu
Daniel memperkenalkan satu papan hukuman kepada murid-murid dalam kelas.
Melalui papan ganjaran ini, setiap murid mempunyai nama disitu. Sekiranya terdapat
tingkah laku murid-murid yang kurang baik sepanjang pengajaran yang dijalankan
untuk satu sesi, maka satu permata hitam akan diberikan kepada individu tersebut. Pada setiap
hujung bulan. individu yang mengumpul permata terbanyak akan diberi hukuman
tertentu oleh guru, seperti mengutip sampah, mengelap tingkap atau sebagainya.
Untuk individu yang jumlah permata terendah akan diberikan hadiah.
luqman zaian
No comments:
Post a Comment