Aktiviti: : Latih tubi Meletup
Objektif: 1. menggunakan seluruh anggota badan untuk memupuk minat murid untuk belajar
Objektif: 1. menggunakan seluruh anggota badan untuk memupuk minat murid untuk belajar
2. merangsang murid untuk aktif dalam pembelajaran
Cara perlaksanaan aktiviti.
Berdasarkan situasi
yang diberikan iaitu “ apabila sesi pengajaran berakhir , Cikgu Daniel terus
meninggalkan kelas tanpa mempedulikan murid-murid yang masih leka dengan hal
masing-masing. Wujudnya masalah di atas adalah disebabkan kerana Cikgu Daniel
tidak mengambil berat terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan
terhadap muridnya. Sehubungan dengan itu, Cikgu Daniel perlu mengubah kaedah
dan gaya pembelajaran yang di lakukan semasa di dalam kelas.
1. berdasarkan situasi di
atas, aktiviti yang sesuai untuk mewujudkan adalah Cikgu Daniel boleh melakukan
aktiviti latih tubi yang menarik. Sebagai contoh, setelah selesai mengajar,
Cikgu Daniel boleh memberikan latihan kepada murid-muridnya . Pada masa yang
sama, Cikgu Daniel boleh menerangkan kepada murid-muridnya , sekiranya sesiapa
yang dapat menjawab dengan betul dan tepat akan diberikan ganjaran. Memberikan ganjaran
adalah suatu peneguhan yang terdapat di dalam teori tingkah laku B.F Skinner.
2. Antara ganjaran yang boleh
diberikan adalah seperti gula-gula, bintang dan lain-lain lagi. Maka dengan
itu, murid –murid akan membuat latih tubi dengan baik apabila seseorang guru
menjanjikan sesuatu. Selain itu , setiap guru perlu peka terhadap situasi yang berlaku di dalam kelas. Seterusnya,
kaedah latih tubi boleh dipelbagaikan.
3. Sebagai contohnya, guru boleh memberikan
soalan atau latihan yang mudah murid-murid di dalam kelas. Akhir sekali, sesi
pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan perlulah melihat kepada keadaaan
murid-murid didalam kelas.
Kesimpulan:
Murid perlu diberi nafas baru dalam proses pembelajaran. semula jadi fitrah kepada murid untuk sukana keseronokan. nilai keseronokan yang dibawakn tidaklah melalalaikan murid bahkan sebagai satu wasilah kepada murid untuk lebih meminati ilmu. apabila murid mencintai guru yang mengajarnya, pasti mudah untuk murid memberi tumpuan ketika belajar
Murid perlu diberi nafas baru dalam proses pembelajaran. semula jadi fitrah kepada murid untuk sukana keseronokan. nilai keseronokan yang dibawakn tidaklah melalalaikan murid bahkan sebagai satu wasilah kepada murid untuk lebih meminati ilmu. apabila murid mencintai guru yang mengajarnya, pasti mudah untuk murid memberi tumpuan ketika belajar
No comments:
Post a Comment